GRAAFISET KUVIOT
17.8.2016

Viisi vinkkiä yritysilmeen tilaajalle

Päivi Hänninen

1. Valitse graafinen suunnittelija huolella

Kun valitset sopivaa tahoa toteuttamaan yrityksesi graafista ilmettä, kysele verkostossasi olevilta onnistuneen yritysilmeen omaavilta yrityksiltä, ketä suunnittelijaa he ovat käyttäneet. Vertaile myös eri suunnittelijoiden kädenjälkeä verkossa ja mieti, mikä ilmaisutapa olisi omalle yrityksellesi sopivin. Jokaisella suunnittelijalla on tietty omanlainen kädenjälki ja tapa suunnitella. Mieti myös budjetti alustavasti valmiiksi, pyydä tarjouksia ja vertaile niiden sisältöjä. Katso tarjouksesta vedoskierrosten määrä ja mitkä ovat kustannukset mahdollisilta ylimeneviltä kierroksilta.

2. Anna eväitä ja luovaa vapautta

Kun löydät sopivan suunnittelijan, luota häneen. Sinulla saattaa olla oma vahva visio, jonka voit tuoda esille, mutta anna kuitenkin suunnittelijalle vapaus luoda jotain täysin uutta ja yllättää hienolla suunnitelmalla.  

Evästä graafinen suunnittelija yrityksesi taustoilla ja tarinalla. Kerro mitä teette, millä tavoin teette, mikä on kohderyhmänne ja mitkä ovat yrityksenne arvot ja tavoitteet. Päästä hänet kurkistamaan kulissien taakse, jotta hän pystyy eläytymään tehtäväänsä. Mitä tarkemmin yritysilmeen suunnittelun alkukartoitus tehdään, sen helpommin ja nopeammin oikea suunta löytyy. Näin säästetään aikaa ja pysytään alkuperäisessä budjetissa.

3. Aseta projektille selkeä työnjako

Luo selkeä vastuunjako yrityksesi sisällä yritysilmeen suunnitteluprojektia varten. Mieti ketkä pääsevät vaikuttamaan lopputulokseen ja kuinka projekti saadaan vaivattomasti maaliin. Mitä useampi mielipide huomioidaan, sitä pidemmäksi projekti usein venyy. Isommalla joukolla saatetaan myös usein päätyä aiottua tavanomaisempaan lopputulokseen. Aseta aikataulut suunnittelijan ja työryhmäsi kanssa sekä tee päätös, kuka toimii yhdyshenkilönä ja suodattaa yrityksessäsi käytävän pohdiskelun selkeäksi palautteeksi suunnittelijalle.

4. Pohdi ja tarkista tavoitteet vielä kerran

Kun saat ensimmäiset ehdotukset, pyydä suunnittelijaa avaamaan ajatuksensa siitä, miten hän on päätynyt tekemiinsä graafisiin ratkaisuihin. Pohdi työryhmäsi kanssa, mitä ajatuksia ehdotukset teissä herättävät ja mihin suuntaan niitä tulisi kehittää. Tarkistakaa myös vielä kerran projektin alussa määritellyt tavoitteet ja pohtikaa vastaavatko ehdotukset niitä.

5. Varmista yritysilmeen laatu jatkossakin

Kun yritysilme on saatu valmiiksi, pyydä suunnittelijaa tekemään uudesta yritysilmeestänne graafinen ohjeistus, johon kirjataan logon, graafisten elementtien ja kuvien käyttöön liittyvät ohjeet, sekä värimääritykset ja fontit. Näin varmistat, että yritysilmeenne toimii kaikissa medioissa oikeanlaisena ja yhtenäisenä silloinkin, kun on tarvetta tilata vaikkapa lehti-ilmoituksia tai verkossa julkaistavaa aineistoa joltain muulta suunnittelutaholta. Graafinen ohjeistus säästää myös aikaa talon sisällä, kun fontteja ja värikoodeja ei tarvitse enää metsästellä vanhoista sähköposteista.

~
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form