GRAAFISET KUVIOT
29.9.2016

Viisi vinkkiä verkkosivuston tilaajalle

Päivi Hänninen

1.  Valitse sivuston julkaisujärjestelmä yrityksesi tarpeiden mukaan

Kun yrityksesi kotisivujen perustaminen tai uudistaminen on ajankohtaista, kartoita aluksi millaiselle alustalle sivut kannattaa pystyttää. Yrityksillä on erilaiset yksilölliset tarpeet verkkosivuston toiminnallisuuksille ja ylläpidolle. Kun puhutaan alustasta, tarkoitetaan julkaisujärjestelmää, jolla ylläpidetään sivuston sisältöä.

WordPress

Avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät, joista suosituin on WordPress, ovat monelle yritykselle hyvä vaihtoehto. WordPressissä on laajat ominaisuudet ja järjestelmän osaajia on helppo löytää. Jos päädyt avoimen lähdekoodin järjestelmään, on erityisen tärkeää varmistaa, että tietoturvapäivitykset ovat aina ajan tasalla, sillä avoimen lähdekoodin sivustot ovat alttiina hyökkäyksille jos tietoturvaan ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota.

Räätälöidyt sivustot

Markkinoilla on myös hyviä ja luotettavia kotimaisia ohjelmistoyrityksiä, jotka toteuttavat räätälöityjä sivustoja oman julkaisujärjestelmänsä pohjalle. Suositeltavia järjestelmätoimittajia ovat esimerkiksi Innowise ja Koodiviidakko. Sivustollesi valitaan suunnitteluvaiheessa juuri ne ominaisuudet, joita tarvitset ja alustaa voidaan muokata myöhemmin lisäämällä siihen uusia lisäominaisuuksia sen mukaan, kun yrityksesi tarpeet muuttuvat.

Staattiset sivut

Jos sivustosi ei ole kovin laaja ja päivitystarvetta on kerran tai pari vuoteen, et välttämättä tarvitse sivuston ylläpitoon julkaisujärjestelmää. Googlen hakukonenäkyvyys on parempi sivustoilla, joiden sisältö päivittyy usein, mutta jos koet että löydät asiakkaasi jotain muuta kautta, ei uuden sisällön tuotannosta kannata ottaa ylimääräistä painetta. Tällöin tarpeisiisi saattaa riittää staattinen, huolella hakukoneoptimoitu sivusto, joka on rakennettu skaalautumaan responsiivisesti kaikille päätelaitteille. Jos myöhemmin huomaat, että julkaisujärjestelmälle onkin tarvetta, se voidaan asentaa sivustollesi myös jälkeenpäin.

2.  Nettisivuprojektin aikataulutus

Aseta nettisivuprojektillesi aikataululliset raamit yhdessä sivuston toimittajan kanssa ja sitoudu myös omalta osaltasi pitämään niistä kiinni. Asiakkaana sinun on puolestaan mahdollista asettaa sopimusvaiheessa toimittajalle sanktiot, jos sivusto ei valmistu sovitussa aikataulussa. Uudistetun nettisivuston on tarkoitus edistää yrityksesi liiketoimintaa ja pahimmassa tapauksessa pitkäksi venähtänyt nettisivuprojekti voi tuottaa yrityksellesi jopa suurtakin rahallista tappiota.

3.  Hakukoneoptimointi ja kävijäseuranta

Varmista että uuden sivustosi hakukonenäkyvyys tulee huomioitua sekä teknisesti, että sisällöllisesti. Googlen Avainsanojen suunnittelija -työkalulla voidaan tarkistaa yrityksesi toimialaan liittyvien hakusanojen kuukausittaiset hakumäärät ja käyttää usein haettuja sanoja tekstisisällössä ja erityisesti otsikoissa. Sivustosi hakukonetuloksiin voidaan vaikuttaa myös Title- ja description–teksteillä, ota nämä myös esille kun keskustelet sivustosi hakukoneoptimoinnista vastaavan henkilön kanssa. Pyydän myös, että sivustollesi lisätään ilmainen Google Analytics-kävijäseurantaohjelma, jolla pääset seuraamaan sivustosi liikennettä heti uuden sivuston julkaisusta lähtien.

4. Valokuvat ja tekstisisältö

Asennoidu nettisivuprojektiisi niin, että sivustosi antama mielikuva on suoraan verrannollinen mielikuvaan yrityksesi tuotteista ja palveluista. Jos haluat luoda yrityksestäsi laadukkaan kuvan, kiinnitä huomiota sivuston ulkoasun lisäksi myös erityisesti sisältöön.

Tekstisisältö on kaiken ydin ja se kaikkein tärkein osa sivustosta, jonka tulee vakuuttaa sivuilla kävijä. Tekstin tulee olla informatiivista, mielenkiintoista ja kieliopillisesti oikeanlaista. Anna tekstisisällön tuottaminen ammattilaisen käsiin jos yrityksestäsi tai lähipiiristäsi ei löydy lahjakasta kirjoittajaa.

Käytä vain ja ainoastaan laadukkaita kuvia sivuillasi. Yksi huono kuva voi pilata muuten huolella rakennetun sivuston yleisvaikutelman. Ammattivalokuvaajan kuvat yrityksestäsi ovat paras vaihtoehto, joka tuo laadukkaalla tavalla yrityksesi lähemmäs lukijaa. Suositeltavaa on käyttää myös mieluummin kuvapankkikuvia, kuin esimerkiksi omia huonolaatuisia otoksia.

5.  Ulkoasu ja sivuston käyttöliittymä

Sivustosi ulkoasun tulee noudattaa yrityksesi muuta yritysilmettä. Jos yritysilmettä ei vielä ole, sitä voidaan lähteä suunnittelemaan nettisivuprojektin yhteydessä ja soveltaa ilmettä myöhemmin muihin markkinointimateriaaleihin. Kirjoitin blogissani aiemmin yritysilmeen suunnittelusta. Samat ohjenuorat pätevät myös työskenneltäessä perinteisestä työjärjestyksestä poiketen.  

Sivuston käyttöliittymäsuunnittelulla huomioidaan sivuston sujuva käyttö. Kiinnitä erityistä huomiota sivuston käyttökokemukseen, sillä oikein toteutetulla käyttöliittymäsuunnittelulla pystytään vaikuttamaan jopa yhteydenottojen määrään. Testaa sivustosi huolella ennen julkaisua ja pyydä käyttäjäkommentteja yrityksesi työntekijöiltä, asiakkailta ja muilta sidosryhmiltäsi.

~
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form