GRAAFISET KUVIOT
16.9.2016

Viisi vinkkiä käyntikortin tilaajalle

Päivi Hänninen

1.  Yritysilme on kaiken lähtökohta

Kun tilaat käyntikorttia on hyvä tiedostaa se tärkeä tosiseikka, että käyntikortin suunnittelun perusta on aina yrityksen olemassa oleva yhtenäinen yritysilme. Jokaisen yksittäisen markkinointimateriaalin tulee vahvistaa omalta osaltaan yrityksesi brändiä. Jos yritykselläsi ei vielä ole yritysilmettä, on sen suuntaviivat määriteltävä graafisen suunnittelijan kanssa käyntikorttia suunniteltaessa vähintäänkin logon, värien ja käytettävien fonttien osalta.

2.  Käyntikortin ideointi

Suunnitteluprosessissa käyntikortillesi haetaan persoonallinen ilme ja idea, jolla se erottuu ja jää saajan mieleen. Yhtenäistä yritysilmettä voidaan soveltaa käyntikorttisuunnittelussa monin eri tavoin mm. elementtien keskinäisellä sommittelulla. Muita erilaisia graafisen suunnittelun keinoja ovat muotoonleikkaukset, kulmien pyöristykset ja erikoisefektit, kuten lakkaukset, metalli- ja foliopainatukset.   Kortti voi erottua myös formaatilla ja olla joko pysty tai vaakamallinen. Poikkeavien kokojen kanssa on kuitenkin syytä olla hieman varovainen, sillä vakiokokoa (90x50 mm) suurempi kortti on saajalle hankala säilyttää. Suuremmat kortit eivät pysy nätisti pinossa muiden korttien kanssa, eivätkä mahdu käyntikorttikoteloon.

3.  Ahkeralle verkostoitujalle valokuva käyttöön!

Mikäli olet ahkera verkostoituja tai edustat yritystäsi muutoin vahvasti omalla persoonallasi, on erittäin hyvä vaihtoehto lisätä käyntikorttiin oma valokuvasi. Näin pysyt paremmin henkilön mielessä, jolle olet kortin antanut. Kortissa voidaan käyttää hyvin myös jotain muuta, yrityksen toimintaa kuvaavaa valokuvaa tai piirroskuvaa. Esimerkiksi kuljetusalan yrityksen kortissa voi olla kuva ajoneuvoista tai leipomoalan yrityksen kortissa kuva herkullisista leivonnaisista.

4. Valitse erottuva materiaali

Käyntikorttisi voi erottua hyvällä tavalla massasta kun valitaan materiaaliksi jokin muu, kuin tavanomainen valkoinen käyntikorttikartonki. Vaihtoehtoja on lukuisa määrä kartongin paksuuden, laadun ja värien osalta. Kartonki voidaan nostaa jopa suunnittelun kaikkein erottuvimmaksi elementiksi, valitsemalla rohkea, esimerkiksi värillinen tai struktuuriltaan poikkeava vaihtoehto ja pitämällä puolestaan muut suunnittelun elementit hieman maltillisempina.

5.  Varmista hyvä luettavuus

Käyntikorttisi fonttikoon tulee olla hyvän luettavuuden vuoksi riittävän suuri. Tarkista se aina printtaamalla käyntikorttivedos ennen painatusta, koska todellista kokoa ja eri elementtien mittasuhteita on vaikea hahmottaa tietokoneen ruudulla.

Tekstimäärän tulee olla kohtuullinen ja korttiin kannattaa laittaa vain oleelliset tiedot, kuten yrityksen nimi, oma  nimi ja titteli, sekä yhteystiedot. Nettiosoite ohjaa hakemaan lisätietoja verkkosivuiltasi. Kortista voidaan myös tehdä kaksipuoleinen ja jakaa osa tiedoista kääntöpuolelle. Kakkospuolta on mahollista käyttää puhtaasti mainostarkoituksessa tai sijoittaa sinne hyödyllistä lisäinformaatiota. Tila voidaan käyttää myös esimerkiksi jollekin visuaalisesti mieleenpainuvalle elementille.

~
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form