GRAAFISET KUVIOT
14.10.2016

Vahvista messuvieraan muistijälkeä asiantuntevalla opastuksella – lue yrityskouluttaja Mirja Ulmasen vinkit

Päivi Hänninen

Kun olet lähdössä esittelemään yrityksesi tuotteita ja osaamista messuille ja kaikki messumateriaalit ja messurakenteet ovat kunnossa, kannattaa miettiä myös muita keinoja, joilla voit tehostaa yrityksesi positiivista viestiä. Visuaalisesti ja sisällöllisesti loppuun asti hiotut esitteet ovat erinomainen työkalu, mutta panostamalla lisäksi niiden esittelyyn messuvieraan kohtaamistilanteessa, varmistat että ne eivät joudu roskiin, vaan potentiaalinen asiakas lukee ne vielä tarkemmin messuilta kotiuduttuaan. Koulutusasiantuntija Mirja Ulmanen (www.koulutuspalvelut.fi), jolla on pitkä kokemus yrityskoulutuksista, antaa rahanarvoisia ohjeita hyvän muistijäljen jättämisestä. Mirja pitää  Esitetreenit-koulutuksia yrityksille, jonka sisällöstä hän jakaa osan alla olevilla vinkeillä.

Tutustu markkinointimateriaaleihin

Valmistaudu ennakkoon. Käy materiaalit tarkasti läpi yhdessä henkilökunnan kanssa ja varmista, että jokainen tuntee niiden sisällön. Näin yrityksen tuotteet ja palvelut esitellään oikealla tavalla messuvieraille. Jos esitteitä on useita, käykää läpi minkälaiseen tarpeeseen kukin esite on suunniteltu. On rahan ja materiaalin tuhlausta jakaa kalliita esitteitä väärälle kohderyhmälle. Varatkaa ajoissa tarjolle myös yrityksen logolla varustettuja messukasseja.  

Tehkää hyvä työnjako ja sopikaa, kuka huolehtii materiaalien saatavuudesta ja muista käytännön asioista, jotta kaikki sujuu itse esittelytilanteessa helposti ilman ylimääräisiä katkoksia. Sopikaa esittelyvuorot ja muistakaa huomioida tauot. Käykää läpi kuinka toimitte hiljaisina ja ruuhkaisina hetkinä.

Kun valmistaudutaan messuihin hyvin, hyödynnetään samalla paremmin se työ, minkä markkinointi on ennakkoon tehnyt. Olette myös itse paremmin valmistautuneita kohtaamaan asiakkaat. Innostus ja motivaatio lisääntyy ja kauppaa tehdään enemmän. Myös asiakkaalle välittyy selkeä mielikuva asiantuntijuudesta.

Harjoitelkaa esittelytilannetta

Harjoitelkaa puhumaan esitteen avulla erilaisten asiakkaitten kanssa. Kokeneemmat myyjät voivat toimia mentoreina nuoremmille. Nuoremmilta voi puolestaan tulla uusia tuoreita näkemyksiä. Varmistetaan, että jokainen messuosaston esittelijä osaa kertoa kattavasti myös muusta kuin varsinaisesta omasta osaamisalueestaan. Varautukaa kysymään kultakin messuvieraalta, mitkä ovat juuri hänen tarpeensa ja vastaamaan niihin.

Merkintöjä esitteisiin

Markkinointimateriaalin on hyvä olla sellaista, että siihen on helppo kirjoittaa ja alleviivata tärkeitä asioita. Esittelytilanteessa esitteeseen voi lisätä symboleita, huutomerkkejä ja hymiöitä tai ympyröidä tuotenumerot, jolloin siitä tulee kustomoitu kutakin asiakasta varten. Näin asiakasta autetaan löytämään juuri hänelle tärkeät asiat ja esitteeseen tutustumista on helppo jatkaa kotona. Voit taittaa esitteeseen hiirenkorvan tai varata pieniä Post-it –lappuja, joita on kätevä lisätä muistimerkiksi oikeille sivuille. Esittelijän käyntikortti on hyvä integroida jollain tapaa esitteen kanssa. Esimerkiksi tarramuotoinen käyntikortti on helppo liimata esitteeseen sille varatulle paikalle.

Messuesitteestä sähköinen versio

Messuesitteestä kannattaa tehdä myös sähköinen versio käytettäväksi tabletilla esittelytilanteessa. Sähköiseen versioon voi liittää multimediatyyppisesti linkkejä yrityksen tuotteisiin ja videoihin. Näin esittelytilanteessa pärjää paremmin sellainenkin esittelijä, joka ei tiedä vielä kaikesta kaikkea. Sähköiseen muotoon voi tallettaa helposti saataville useimmin esitetyt kysymykset, joista voi tarkistaa tiedot. Asiakkaalta voi ja kannattaa pyytää sähköpostiosoite, johon voi lähettää tarvittaessa lisämateriaalia paperisen esitteen lisäksi. Kaikki eivät myöskään halua paperista esiteversiota esimerkiksi metsänsuojelullisista syistä. Kannattaa tässä yhteydessä varmistaa, voiko asiakkaalle lähettää myös jatkossa markkinointimateriaalia sähköisessä muodossa. Siltä varalta, että osastolla on kovasti ruuhkaa ja kaikkia ei pystytä henkilökohtaisesti kohtaamaan, on kätevä tapa laittaa yleisökäyttöön yksi tabletti, jolla asiakas voi jättää yhteystietonsa ja tilata materiaalia sähköisessä muodossa.

Jälkimarkkinointi kuntoon

Hoitakaa messujen jälkeinen jälkimarkkinointi kuntoon. Tehkää mitä on asiakkaitten kanssa messuilla sovittu. Hoitakaa sovitut yhteydenotot ja lähettäkää sovitut aineistot ja kasatkaa sähköpostiosoitteista rekisteri jatkokäyttöä, kuten esimerkiksi uutiskirjettä varten. Lähettäkää Kiitos käynnistä -viesti sähköisen materiaalien ohessa ja myös niille, joilta on esimerkiksi kilpailun tai arvonnan yhteydessä kasattu sähköpostisoitteet.    

Jos käyt usein messuilla, kannattaa tilata yhden kerran Esitetreenit-koulutus, jolloin messuille valmistautumisprosessi sujuu jouhevammin jatkossakin ja pelisäännöt ovat selvät kaikille. Esitetreenit-koulutuksen voit tilata Mirja Ulmaselta p. 040 5240 503

~
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form